Den 13 juni genomfördes CSES seminarium ”Finns det en magisk formel för att lyckas som social entreprenör?” med fokus på konkreta möjligheter och utmaningar för socialt entreprenörskap. Och frågan är om CSES är den magiska formeln på spåret?

En rad sociala entreprenörer från CSES inkubator inspirerade deltagarna genom att berätta om sitt företagande, där längre presentationer varvades med korta pitchar. Med utgångspunkt från tre konkreta företagsexempel från CSES inkubator diskuterades viktiga aspekter av socialt entreprenörskap som att mäta och tydliggöra sociala effekter samt finansiering av sociala innovationer. Här medverkade bland annat :

Hoppfull Bemanning: Världens första bemanningsföretag som bemannar hemlösa och hyr ut dem till företag som behöver arbetskraft och vill ta ett socialt ansvar. (grundare Totte Pärlefalk på bild till vänster)
World Volunteer: Organiserar och erbjuder volontärresor till Sydostasien. Som volontär för World Volunteer har man möjlighet att arbeta och utveckla projekt inom utbildning, infrastruktur och ekonomi.
SVENSK: Tillverkar och säljer ekologiska stickade kläder, grundat av den okonventionella och udda designern Diana Svensk.

Stefan Krook, GodEl

Som inspirationstalare medverkade Stefan Krook, grundare av GodEl; Sveriges enda elbolag som har bildats för att generera avkastning till välgörenhet och som nu har skänkt närmare 19 miljoner till välgörande ändamål. Inspirerad av Muhammad Yunus, grundare av Grameen Bank och mikrokreditkonceptet, myntade Stefan Krook begreppet: Business as usual – men hela avkastningen till välgörenhet. Ett av Stefan råd till entreprenörer är att fokusera på det man är bra på samt att ”allas liv går ut på att bli lycklig, och man blir lycklig av att göra bra saker för andra”.

Men hur var det då med den magiska formeln för socialt entreprenörskap för att sociala entreprenörer ska lyckas bygga vinnande företag? Den presenterade Sebastian Stjern, projektledare och affärscoach på CSES, som själv har en bakgrund som social entreprenör:

– Det här är en början på våra bästa tips för lyckas som social entreprenör, baserat på CSES erfarenheter där vi dagligen möter och stödjer personer som genom sitt företagande vill bidra till att skapa ett bättre samhälle. Vi hoppas att vi är en ”magisk formel” på spåren, men vill fortsätta att utveckla den tillsammans med er. Låt mig presentera version 0.7:
1) Berätta för alla vad du gör.
2) Förklara vilken social nytta du gör.
3) Identifiera den som ska betala för din vara/tjänst.
4) Många vill hjälpa dig, underlätta deras engagemang.
5) Hitta den idé som ger dig energi varje morgon.
6) Beskriv vad du gör på under 1 minut.
7) Våga välja bort. Fokusera.

Under seminariets livliga mingel genomfördes även en speedrådgivning, där CSES affärscoacher träffade personer som ville ha råd kring att utveckla sina sociala innovationer.  En av de som presenterade sin sociala innovation var mycket nöjd och postade på twitter: ”Tror det är ett bra tecken när den rådgivare jag pitchar min ide till ryser till, blir tårögd & säger KÖÖR”.”