Nya inkubatorsföretaget Scienceforkids har som ambition att öka inslaget av naturvetenskap och teknik i grundskolan runt om i Sverige. Detta görs genom att studenter från universitet och högskolor genomför roliga och intressanta experiment och aktiviteter för barnen direkt på skolorna.  Konceptet Scienceforkids spänner över hela Sverige, vilket gör att skolor som inte har närhet till campus också får större möjlighet att ta del av kunskap.  

Ivar de la Cruz, ScienceforkidsGrundare Ivar de la Cruz – berätta mer om Scienceforkids
Nyttan finns i att barn tidigt kan ta till sig ämnen som naturvetenskap och teknik. Dessa ämnen stimulerar barns nyfikenhet, problemlösningsförmåga och utvecklar färdigheter som behövs i barns uppväxt. Detta i kombination med att unga vuxna förmedlar kunskap och engagemang, som i sin tur skapar goda förebilder för barn.

Genom Scienceforkids kan lärare och skolor också ta del av det senaste inom naturvetenskap och teknik via studenter genom direkta kontakter. En viktig långsiktig nytta är att arbetsplatser som behöver kompetensen i framtiden kan säkra upp att barns intresse för naturvetenskap och teknik stimuleras i tidig ålder.

Hur föddes idén?
Idén föddes när min dotters lärare frågade oss föräldrar om vi kunde komma till skolan och berätta om vad vi gjorde på vårt eget arbete. Eftersom jag är kemist var det lätt att hitta på något. Reaktion från barnen och lärarna var fantastiskt och då insåg att detta kunde vara något att utveckla. Fröet till Scienceforkids såddes för fyra år sedan och då mycket tack vare min dotter och intresset från lärarna.

Berätta om din bakgrund
Jag har en universitetsutbildning inom kemi från Stockholms Universitet. Under många år arbetade jag som som fackliga förtorndevald på Astrazeneca i Södertälje, där jag under mina sista fem år var ordförande för klubben. På Astrazeneca lärde jag mig massor om hur ett stor företag verkar och fungera, men jag har också arbetat nära människor inom många olika frågor.

Hösten 2012 lämnade jag Astrazeneca för att ägna mig åt Scienceforkids på heltid. Parallellt med företagande har jag också rollen som Förbundsordförande för Naturvetarna. Initiativet till Scienceforkids har jag starta självt, men självklart ser jag ett framtida behov att skapa ett starkt team.

Vad är din personliga drivkraft som företagare?
Mina främsta drivkraft är att kunna utveckla egna idéer. Detta ger en möjlighet att tänka, skapa och där belöningen är att kunna leva på det.

Vad är socialt entreprenörskap för dig?
Att kunna göra nytta för samhället samtidigt som entreprenörskapet har en egen ekonomisk bärkraft.

Varför ville du bli ett inkubatorsföretag hos CSES?
Mina förväntningar är att kunna få hjälp med alla typer av frågor som dyker upp när man bygger upp ett företag. Detta för att minska onödiga felprioriteringar. Dessutom finns de fler företag i samma situation inom CSES och det känns kul att få träffa dessa sociala entreprenörer och att vi lär av varandra.

ScienceforkidsDrömbilden fem år framåt med företaget – hur ser den ut?
Att alla barn i Sverige, via Scienceforkids, ska kunna få möjlighet att få träffa engagerade studenter, som visar på roliga och intressanta experiment inom naturvetenskap och teknik. Förhoppningsvis har företaget vuxit så mycket att anställda finns i företaget och att nya koncept kan utvecklas och realiseras.

scienceforkids.se