Det senast tillskottet bland CSES inkubatorsbolag är SVENSK, som tillverkar och säljer ekologiska stickade kläder. Företaget är grundat av den okonventionella och nyskapande designern Diana Svensk. SVENSK blev som enda svenska klädmärke nyligen inbjudna att delta i den fjärde upplagan av Eco Fashion Week i Vancouver i Kanada, där inköpare från hela Nordamerika nu har fått upp ögonen för det ekologiska varumärket.

Diana, berätta mer om ditt klädmärke
Våra kläder är gjorda av 100 % ekologiska organiska material, främst alpackafiber, och tillverkas under rättvisa förhållanden i ett hantverkarkooperativ i Bolivia. Med våra kollektioner hoppas vi lyfta medvetandet i en industri som hittills inte har lagt så stor vikt vid processen som resultatet.

Hur föddes idén?
Jag började sticka och sälja mössor redan som tonåring, men det var först när jag fick en större order från en butik som idén till SVENSK föddes. När jag började lära mig mer om modeindustrin och produktion blev jag illa till mods över hur människor och miljö behandlades och såg jag en möjlighet att själv förändra och omdefiniera branschen.

Berätta kort om din bakgrund
Mitt första företag var en klädbutik som jag startade redan som 17-åring. När jag var 19 år sålde jag den för att starta SVENSK, som nu är inne på sitt femte år.

Jag vill också lyfta fram min kollega Emma, som är marknadsansvarig på SVENSK. Hon är en vintage-, design- och matälskare med stor humor. Emma kommer från företagarfamilj och drev själv butiken ”Emma Loca” i fyra år innan hon började plugga sälj och marknadsföring. Emma är ett relativt nytt – men väldigt viktigt – tillskott till SVENSK.

Vad är din personliga drivkraft som företagare?
Min drivkraft är att göra något som känns ”viktigt”. För mig har det alltid varit viktigt, ett mål, att på något sätt göra något som gör världen till en bättre plats för andra människor. Och det låter sjukt pretentiöst, men det är det inte, jag lägger ingen värdering i vad som driver mig – eller andra människor – jag gör det som känns rätt för mig. Just i modeindustrin är det egentligen väldigt lätt för företag att ändra produktionen till att bli mer hållbar, men det råder fortfarande en mentalitet av att processen inte är lika viktigt som resultatet – det vill säga en snygg produkt som är billig att producera. Samtidigt är det socialt accepterat bland konsumenter att konsumera på det här sättet. Och det är där jag tror att vi kan skapa förändring genom SVENSK.

Vad är socialt entreprenörskap för dig?
Jag tycker överhuvudtaget att det är ganska svårt att använda den termen, i mitt fall, för jag tycker det vi gör borde vara självklart och sunt förnuft. Vi köper in kvalitetsvaror som är producerade på ett schysst, hållbart sätt och säljer den för ett pris som också är hållbart för oss som företag. Det är så alla företag borde fungera.  Tyvärr gör det inte det idag. Så jag antar att socialt entreprenörskap för mig då blir en term för ett sätt som alla borde jobba på. Socialt entreprenörskap = framtiden.

Varför ville du bli ett inkubatorbolag hos CSES
För att jag kände att vi var redo att ta företaget till nästa nivå, och såg fram emot att få den input och rådgivning utifrån som CSES erbjuder. Jag hoppas att vi växer och expanderar enligt plan och att CSES kan vara med på den resan.

Drömbilden fem år framåt med företaget – hur ser den ut?
I dagsläget har vi sålt drygt 30 000 produkter sedan start 2008. Om fem år fortsätter vi att ta fram innovativa, vackra plagg och har sålt över 300 000 produkter till personer världen över som vill vara en del av vår rörelse. Genom att engagera konsumenter i vår design och vårt sätt att jobba visar vi tillsammans andra företag att det de bryr sig mest om – marknaden – efterfrågar den här typen av hållbara konsumentprodukter.

Internt hoppas jag att vi har kommit mycket längre i vår transparens, att vi har hittat verktyg och struktur för att hela tiden redovisa hur vi jobbar, så att marknaden enkelt kan genomlysa och ifrågasätta oss, så att vi i vår tur kan fortsätta att bli bättre och välja de mest hållbara valen.

Mer information/följ SVENSK:
www.dianasvensk.com
www.facebook.com/svenskfashion
www.dianasvensk.com/blogs/svenskfashion
twitter.com/svenskfashion


Se nyhetsinslag i Shaw TV från Eco Fashion Week i Vancouver i Kanada, där bland annat Diana Svensk intervjuas (2:25).