inBelly stod igår som slutgiltig segrare i Idéjakten – affärsidétävlingen för entreprenörer som vill lösa samhällsproblem. InBelly vill stärka konsumentens röst och rätt till mat fri från skadliga tillsatser och belönades med 100 000 kronor.

”Vi vill få livsmedelsproducenter att ta bort skadliga tillsatser, genom att bygga upp en community av medvetna konsumenter som ställer hårda krav. InBelly har gjort sin marknadsintroduktion i Litauen och ska nu expandera i Skandinavien”, säger VD Kristina Saudargaitė.

Genom InBelly´s verktyg, både site och mobilapp, kan konsumenterna få hjälp att ta reda på vilka tillsatser, i de långa innehållsförteckningarna på matvaror, som är skadliga. Det enda man behöver göra är att scanna produktens streckod med sin mobiltelefon, så får man strax tillbaka ett svar på vad produkten innehåller för eventuella skadliga tillsatser. Användarna kan också ta bilder av produkterna och på så sätt utöka databasen. Genom InBelly´s verktyg kan konsumenterna på detta sätt varna varandra för produkter som innehåller skadliga ämnen och därigenom påverka producenterna att ta bort de skadliga tillsatserna.

14 affärsidéer gick till final i Idéjakten och fick under finalkvällen pitcha sin idé för en jury bestående av entreprenörer, riskkapitalister och branschexperter som utsåg den slutgiltiga vinnaren. Förutom InBelly fanns även CSES-bolagen High Heaven och Friendy bland finalisterna. Totalt deltog 103 affärsidéer i tävlingen.

Bakom tävlingen Idéjakten står den entreprenörsdrivna organisationen Hjärna.Hjärta.Cash som investerar i människor och företag som driver samhällsförändring.